Centrum w Ruchu #SPA: Summertime Performing Arts

Open menu

Centrum w Ruchu #SPA: Summertime Performing Arts


 
Centrum w Ruchu #SPA: Summer Performing Arts

18-23 Lipca 2017,
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa


Siedziba Centrum w Ruchu to korytarz i dwie sale lekcyjne w budynku byłego gimnazjum. To miejsce dla choreografii powołane i prowadzone przez twórców. Przestrzeń #SPA nawiązuje do niego. Zaś w ramach tej letniej rezydencji Centrum w Ruchu odkrywa dla wzroku to, czego zwykle zobaczyć nie można. W Centrum w Ruchu odbywa się praca, która jest efemeryczna, może wydawać się enigmatyczna, pozostaje niewidoczna, a więc trochę nie istnieje. W #SPA jej status zmienia się.

Zapraszamy widza, by wszedł do pracowni-studia, gdzie zobaczy dziejącą się w czasie rzeczywistym pracę. Nie są to gotowe spektakle, których kształt jest konsekwencją szeregu wcześniejszych wyborów, ale zdarzenia rozwijające proces choreograficzny.

W #SPA zapraszamy do towarzyszenia, podglądania i uczestniczenia w stwarzaniu ciał, ruchu, zdarzeń. Do wejścia w przestrzeń prób, praktyk i rozmów — po to, aby zobaczyć unikalny performans; moment, w którym pomysły zaczynają się materializować i istnieć. Jego pozostałości być może znajdą swoje miejsce w „produkcie końcowym”, czyli spektaklu, ale on sam nigdy się nie powtórzy.

W #SPA ważny jest relaks, zniesienie barier, rozmycie granic między widocznym i niewidocznym. Rozluźnijmy ciało, rozluźnijmy oczekiwania, rozluźnijmy wyobraźnię.

Siedem uczestniczących w wystawie choreografek otwiera niewyczerpane i nieograniczone bogactwo choreograficznych światów i metodologii.

Artystki Centrum w Ruchu #SPA: Karolina Kraczkowska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Magdalena Ptasznik, Marysia Stokłosa, Iza Szostak projekt przestrzeni: Zuza Golińska

Informacje i zapisy: zacheta.art.pl/pl/lepsza-ja

Harmonogram działań (lista artystów)

Renata Piotrowska-Auffret

18.07 (wtorek), godz. 13–13.30 Warsztaty fitness „Love Exercises” dla matek z dziećmi w wieku od pół do półtora roku. Po warsztatach zapraszamy na rozmowę.
Obowiązują zapisy: zacheta.art.pl/pl/kalendarz/warsztaty-fitness-love-exercises-dla-matek-z-dziecmi-renata

Czy chciałabyś wrócić do formy po porodzie, mieć więcej siły do podnoszenia, przenoszenia i trzymania swojego malucha, a jednocześnie nie masz z kim go zostawić w domu? Przyjdź z niemowlakiem na zajęcia — te warsztaty są stworzone dla was!

Podczas zajęć uczestniczki będą wzmacniać ogólną kondycję ciała, ze szczególnym uwzględnieniem pracy mięśni, a niemowlaki „wystąpią w roli” naturalnych ciężarków. Jednocześnie, ćwiczenia skonstruowane są w taki sposób, że będą zabawą dla mam i ich dzieci.

Zachęcamy do przyjścia na warsztaty w wygodnym stroju i obuwiu sportowym.

Sugerujemy wzięcie własnej maty.

18.07 (wtorek), godz. 15–19
Otwarte próby
19.07 (środa), godz. 16-19
Otwarte próby
20.07 (czwartek), godz. 14-16
Otwarte próby
20.07 (czwartek), godz. 16–18
Praktyki performatywne do nowego spektaklu.
Współpraca: Karolina Kraczkowska i zaproszeni goście

„Spektakl, nad którym obecnie pracuję, to druga część trylogii dotyczącej wielkich słów i fenomenów obecnych w naszym życiu: śmierci, miłości, wolności. Premiera zaplanowana jest na grudzień 2017. Podczas wystawy w Zachęcie chciałabym razem z zaproszonymi gośćmi podzielić się z odwiedzającymi kilkoma materiałami, będącymi zalążkami potencjalnych scen powstającego spektaklu. Interesuje mnie fizyczność miłości — jej reprezentacje, zjawiska i kontrowersje wokół. Miłość seksualna, rodzicielska, bezwarunkowa i ich doświadczenia graniczne. Przyjdź, a my zrobimy Ci dobrze! Akceptacja, afirmacja, relacja. Tego potrzebujesz tak jak my.”

wstęp na wszytkie wydarzena w cenie biletu

Renata Piotrowska-Auffret — choreografka i performerka; w swojej pracy wykorzystuje narzędzia tańca eksperymentalnego, sztuk performatywnych, dramaturgii i teatru. Choreografię łączy z myśleniem konceptualnym. Interesują ją współczesne polityki ciał i tożsamości widziane przez pryzmat popkultury, historycznych reprezentacji oraz wizerunków wziętych z obcych kultur. Absolwentka Akademii Teatralnej i programu ex.e.r.ce Research and Choreography w CCN Montpellier we Francji. www.renatapiotrowska.pl

Iza Szostak

18.07 (wtorek), 19.07 (czwartek), 22.07 (sobota), godz. 12–14
Cykl warsztatów tanecznych dla seniorów „Inhalatorium”.
Obowiązują zapisy: zacheta.art.pl/pl/kalendarz/cykl-warsztatow-tanecznych-dla-seniorow, mail: informacja@zacheta.art.pl, tel: 22 556 96 51

„Inhalatorium” to miejsce wypoczynku, ale i kolektywnego wysiłku. Morski mikroklimat Inhalatorium o każdej porze roku skutecznie relaksuje, niwelując przemęczenie. Wygodne leżaki i wyciszające słodko-gorzkie rytmy muzyki gwarantują przyjemny odpoczynek.

Podczas warsztatów będziemy uczyć się m.in. poppingu w zwolnionym tempie, czyli stylu tańca hip-hop, który polega na szybkim spinaniu i rozluźnianiu mięśni.

Znajdziemy czas na śpiewanie piosenek, a może nawet chóralne wycie. Dominować będzie jednak cisza, a komunikacja potoczy się bezgłośnie poprzez wymianę kart à la flirt towarzyski.

22.07 (sobota), godz. 18–19.30, 23.07 (niedziela), godz. 16–17.30 Performans „Inhalatorium”, z udziałem seniorów, współpraca: Kuba Słomkowski. Po performansie zapraszamy na rozmowę.

Zachęcamy do przyjścia na warsztaty w wygodnym stroju i obuwiu sportowym. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich niezależnie od doświadczenia. wstęp na wszytkie wydarzena w cenie biletu

Iza Szostak — tancerka, choreografka. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie i Codarts/Rotterdam Dance Academy. W swojej praktyce choreograficznej powołuje się na ruch autentyczny, choreologię oraz improwizację; tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Autorka m.in. spektakli RE//MIX Merce Cunningham; Ciało. Dziecko. Obiekt; Europa. Śledztwo; Balet koparyczny.

Maria Stokłosa

18.07 (wtorek), godz. 14–18, 19.07 (środa), godz. 12–18 Otwarte próby „Wychodząc od działania” z udziałem „świadka” – fińskiej performerki i choreografki Maiji Reety Raumanni

20.07 (czwartek), 19–19.45
Performans „Wychodząc od działania”. Po performansie zapraszamy na rozmowę

„Wychodząc od działania” to projekt, którego czas trwania nie jest zamknięty w jednym pokazie. Czterdzieści performansów, które artystka wykona od maja do grudnia 2017 dla publiczności od jednego do stu widzów, będzie odbywać się w różnych miejscach w Warszawie — w galeriach, muzeach i teatrach. Punktem wyjścia dla projektu jest praktyka improwizacyjna amerykańskiej choreografki Meg Foley — Action is Primary. Stokłosa sięga po nią, aby zderzyć ją z nowym nastawieniem i zainteresowaniami, w innym miejscu niż to, w którym po raz pierwszy próbowała praktyki Foley. Zaprasza do procesu inne artystki oraz widzów. Regularne prezentacje są równoznaczne z ewolucją pracy, czyli pojawiania się nowych zasad, tematów oraz pytań.

Wychodząc od działania to wprowadzenie ciała w ruch, to katalizator, w którym tożsamość, stany emocjonalne, taniec i wyobraźnia podlegają transformacji i destabilizacji. Tematem przewodnim Wychodząc od działania w Zachęcie będzie przyjemność.

Choreografia i wykonanie: Maria Stokłosa, we współpracy z rzeźbiarką Alicją Bielawską, dramaturżką Eleonorą Zdebiak i zaproszonym „świadkiem” — Maiją Reetą Raumanni.

21.07 (piątek) 12–14
Warsztaty „Fake Healing (niby-uzdrawiania)” dla wszystkich, niezależnie od doświadczenia. Po warsztatach zapraszamy na rozmowę.
Obowiązują zapisy: zacheta.art.pl/pl/kalendarz/warsztaty-fake-healing-niby-uzdrawiania-dla-wszystkich-maria

„Fake Healing” to zestaw zasad grupowego niby-uzdrawiania, inspirowany metodami pracy takich artystów jak Valentina Desideri, Jennifer Lacy, Keith Hennessy i Peter Pleyer.

Zachęcamy do przyjścia na warsztaty w wygodnym stroju i obuwiu sportowym. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich niezależnie od doświadczenia. wstęp na wszytkie wydarzena w cenie biletu

Maria Stokłosa — choreografka i tancerka. Studiowała w London Contemporary Dance School i School of New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie. Angażuje się w działania na rzecz rozwoju lokalnej sceny tańca eksperymentalnego jako inicjatorka projektów edukacyjnych i nauczycielka, a także jako prezeska Fundacji Burdąg i współzałożycielka Centrum w Ruchu.

Magdalena Ptasznik

20.07 (czwartek), godz. 12–15.30
Otwarte próby „Uncannings”.

21.07 (piątek), godz. 14.30–18
Praktyka performatywna „Uncannings”.
Współpraca: Vala Foltyn, Natalia Oniśk, Justyna Stasiowska. Po wydarzeniu zapraszamy na rozmowę.

Praktyka „Uncannings” to fragment projektu badawczego będący zarazem działaniem performatywnym. Angażując się w „Uncannings”, dajemy sobie czas, by patrzeć na inne ciało oraz obserwować siebie patrzących. Pozwalamy uwadze luźno dryfować, a czasem manipulujemy nią, śledząc, jaki ma to wpływ na to, co widzimy. Wychodząc od patrzenia, nasze działania podążają za wszystkim tym, co ono wyzwala: zmysłowym odczuciem, skojarzeniem, wyobrażeniem, informacją, pragnieniem, impulsem. Materializując wrażenia i wyobrażenia, generujemy płynne obrazy cielesności. Bawiąc się możliwościami plastycznej transformacji, wprowadzamy zmiany. Działamy w tymczasowym zawieszeniu, w przestrzeni odessanej z obiektywnego czasu i dystansu.

22.07 (sobota), godz. 14–16
Warsztaty „Ciało stwarzane przez uważność”, dla wszystkich chętnych, niezależnie od doświadczenia tanecznego. Współpraca: Vala Foltyn, Natalia Oniśk.

Warsztaty są zaproszeniem do współudziału w praktyce performatywnej „Uncannings”. Przed uczestnikami otworzymy nasz warsztat — działania, które proponujemy, oparte są na improwizacji, skupiają się na kontakcie z innym ciałem, pracy z plastycznością wytwarzanego obrazu, tworzeniu wspólnej kompozycji. W „Uncannings”, w atmosferze rozluźnienia i zabawy, tworzymy przestrzeń dla korzystania z indywidualnej wyobraźni dotyczącej cielesności i odkrywania jej.

Zajęcia dla wszystkich chętnych, niezależnie od doświadczenia tanecznego. Po warsztatach zapraszamy na rozmowę.
Obowiązują zapisy: zacheta.art.pl/pl/kalendarz/warsztaty-cialo-stwarzane-przez-uwaznosc-dla-wszystkich-chet

Zachęcamy do przyjścia na warsztaty w wygodnym stroju i obuwiu sportowym. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich niezależnie od doświadczenia. wstęp na wszytkie wydarzena w cenie biletu

Magdalena Ptasznik — choreografka, performerka. Absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. W pracy choreograficznej interesuje ją pojęcie percepcji, niestabilności środowiska i relacji w nim zachodzących. Jest współtwórczynią Kursu Choreografii Eksperymentalnej, prowadzi autorskie warsztaty z obszaru choreografii i praktyki ruchu. Od kilku lat współpracuje z reżyserami teatralnymi, tworząc choreografie i ruch sceniczny do spektakli dramatycznych (pracowała m.in. z Anną Karasińską i Gosią Wdowik).

Ramona Nagabczyńska

19.07 (środa), godz. 17–17.40 i 19–19.40 Performans na podstawie autorskiej praktyki tanecznej Kalejdoskop ze spektaklu More. Po performansie zapraszamy na rozmowę.

20.07 (czwartek), godz. 16-16:40 i 17-17:40 Otwarte próby
20.07 (czwartek), godz. 18–18.40 Performans
22.07 (sobota), godz 15–15.40 i 16-16:40 Otwarte próby
22.07 (sobota), godz. 17–17.40 Performans

W swojej pracy Ramona Nagabczyńska często stosuje systemy ruchowe, które nie mają ustalonych kolejnych gestów, ale też nie wynikają z wyborów poszczególnych performerów, lecz z logiki pewnego kinetycznego systemu. Praktyka choreograficzna Kalejdoskop również opiera się na tych założeniach. Performans ma formę duetu. Jego utopijnym założeniem jest podporządkowanie ciał i myśli idealnemu porządkowi, którego forma uzgadniana jest na bieżąco. Podkreśla rozdźwięk między zakładającą idealne podobieństwo intencją choreograficzną a realnością ciał, które pozostają różne. Powstaje trashowa, analogowa wersja transhumanizmu. Performans nawiązuje do projektu Pandrogyne Genesisa P-Orridge’a i jego partnerki Lady Jaye Breyer oraz technologii Neuralink Elona Muska. współpraca i współwykonanie: Magda Jędra

Ramona Nagabczyńska — tancerka i choreografka. Tańca uczyła się w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie, w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School w Londynie. Artyści i zespoły, z którymi współpracowała, to m.in. Polski Teatr Tańca, Fleur Darkin, Tom Dale, Lucy Guerin, Ula Sickle, David Wampach, Maria Stokłosa, Kaya Kołodziejczyk, Sjoerd Vreugdenhil, Emma Martin, Rebecca Lazier, Junk Ensemble, Paweł Althamer, Paulina Ołowska, Aneta Grzeszczykowska oraz Clod Ensemble (stała współpraca od 2008 roku). Od 2016 roku pracuje z Alexem Baczyńskim-Jenkinsem oraz Martą Ziółek.

Karolina Kraczkowska

21.07 (piątek), godz. 12–14, 22.07 (sobota), godz. 12–15, 23.07 (niedziela), godz. 15–18 Otwarte próby performansu „Nużysz mnie. Estetyka nudy”

23.07 (niedziela), godz. 13.45–15.15 Warsztaty „Nużysz mnie. Estetyka nudy”.
Po warsztatach zapraszamy na rozmowę.
Obowiązują zapisy: zacheta.art.pl/pl/kalendarz/warsztaty-nuzysz-mnie-estetyka-nudy-karolina-kraczkowska

Nuda często kojarzy się negatywnie. Współczesność utożsamia nudę ze stratą czasu. Co wydarzy się w momencie, kiedy pozwolimy sobie na przeżywanie nudy? Celebrowanie nudy. Pochwała nudy. Pełne zaangażowanie w nudę. Czy praktyka nudy będzie potrafiła wpłynąć na nasz sposób postrzegania upływu czasu? Czy stanie się preludium do kreatywnego działania? Czy będzie kluczem do głębszego samopoznania? Wymogiem uczestnictwa w warsztatach jest chęć i możliwość wyłączenia telefonu komórkowego.

23.07 (niedziela), godz. 18–19 Performans „Nużysz mnie. Estetyka nudy”

Nigdy wcześniej przymiotnik „nudny” nie pojawiał się w tekstach krytyki artystycznej tak często jak w odniesieniu do sztuki minimalizmu i popartu. Performans oparty będzie na parametrach estetyki nudy wykorzystywanych przez artystów wpisujących się w te nurty, tj. reprodukcji, imitacji, repetycji, trwania. Performans będzie mało oryginalny, powściągliwy w emocjach, minimalistyczny, nie będzie przekaźnikiem subiektywnej i ekspresywnej treści, nie będzie aspirował do wyrażania unikatowej interpretacji i wizji świata, nie będzie wirtuozerski. Czy cierpliwe doświadczanie nudy w sztuce będzie potrafiło wzbudzić niespodziewane i nieoczekiwane emocje u widzów?

Zachęcamy do przyjścia na warsztaty w wygodnym stroju i obuwiu sportowym. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich niezależnie od doświadczenia. wstęp na wszytkie wydarzena w cenie biletu

Karolina Kraczkowska — performerka, tancerka. Absolwentka Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego oraz programu Dance in Performance w Laban Center w Londynie. W ramach swoich zainteresowania artystycznych pogłębia praktykę taneczną, ruchową, choreograficzną, bada obszary performatyki, eksploruje możliwości transformacji ciała. W 2016 roku w czasie pobytu rezydencyjnego w Chez Bushwick na Brooklynie (Nowy Jork) prezentowała swoje pierwsze solo w Centre for Performance Research w Nowym Jorku.

Agnieszka Kryst

19.07 (środa), godz. 12–16, 21.07 (piątek), godz. 14–18
Otwarte próby performansu „Partytura 2.0”
21.07 (piątek), godz. 18.30–19.30
Performans „Partytura 2.0”
Koncepcja: Agnieszka Kryst; Współpraca: Katarzyna Sikora, Mateusz Atman

„Partytura 2.0” to praca powstała w oparciu o praktykę ruchową, w której kluczową rolę odgrywa proces transformacji — ciągłego przekształcania, minimalizowania i wyolbrzymiania, zniewalania i uwalniania na poziomie pojedynczego gestu i emocji. Praktyka uważności pozwala dostrzec najmniejszą zmianę i rozłożyć ją na czynniki pierwsze. Nieustanna konstrukcja i dekonstrukcja, nawarstwianie i redukowanie ukazuje ciało jako przestrzeń gry nieskończonej ilości znaczeń i emocji.

23.07 (niedziela), godz. 12.30–13.30
Warsztaty choreograficzne „Superbohaterowie tańczą” przeznaczone dla rodzin z dziećmi w wieku 4-7 lat. Po warsztatach zapraszamy na rozmowę.
Obowiązują zapisy: zacheta.art.pl/pl/kalendarz/warsztaty-choreograficzne-superbohaterowie-tancza-przeznaczo

Biorące udział w warsztatach rodziny, poprzez ruch, partnerstwo, swobodę poruszania się, zabawę oraz wspólne tworzenie układu choreograficznego będą budowały niepowtarzalne więzi zarówno między sobą, jak i z pozostałymi uczestnikami zajęć. Podczas zajęć skupimy się na współpracy, nauce rozumienia i akceptacji innych, budowaniu zaufania oraz relacji z innymi dziećmi. Pokażemy, że taniec może być nie tylko świetną zabawą, ale również sposobem na wyrażanie się, opowiadanie, wzajemnie porozumiewanie się.

Zachęcamy do przyjścia na warsztaty w wygodnym stroju i obuwiu sportowym. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich niezależnie od doświadczenia.

wstęp na wszytkie wydarzena w cenie biletu

Agnieszka Kryst — tancerka i choreografka. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydział Choreografii i Teorii Tańca. Finalistka konkursu choreograficznego New Europe Festival w Pradze (2013), w czasie którego zaprezentowała (jako choreografka i tancerka) solo Pressure oraz duet Liquid State of Mind. W 2015 roku została rezydentką programu Solo Projekt Plus, w ramach którego stworzyła pracę solową A Score, pokazywaną m.in. na festiwalu Stary Browar, Nowy Taniec na Malcie.

foto: @syrenawarszawa
  • Miejsce: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
  • Godzina: 12:00
  • Data: 2017.7.18
Zamknij
Zamknij
Zamknij
 
Close menu
Vimeo Facebook RSS