New (Dis)Order

Wróć do listy spektakliOtwórz menu

New (Dis)Order

Zamknij
Zamknij
Zamknij
Zamknij
  • New(Dis)order.Embrace
  • New (Dis)Order.Line
Choreografia: Ramona Nagabczyńska (z dużym wkładem twórczym tancerzy)
Występują: Izabela Chlewińska, Magdalena Jędra, Mariusz Raczyński
Światła: Jan Cybis
Muzyka: Chinawoman, NEU!, Nisennenmondai, Ścianka, David Bowie
Czas trwania: 50 min
Partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Burdąg, Komuna//Warszawa Spektakl zrealizowany dzięki środkom ze stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Spektakl zrealizowany dzięki środkom ze stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Premiera: 10.05.2012 w Teatrze Studio w Warszawie na Warszawskiej Scenie Tańca.
Dalsze prezentacje: Polska Platforma Tańca 2012,Stary Browar, Poznań (12.2012), Fringe at Dance Base Edinburgh, Edynburg (07-8.2013), Spring Forward Aerowaves, Umea, Szwecja (04.2014), Gdański Festiwal Tańca, Klub Żak, Gdańsk (06.2014)
„Taniec rockowy był zazwyczaj wybujały i w anarchistyczny sposób skomplikowany. Taniec teatralny był zaś minimalistyczny, był tańcem pieszych. Popularny żart podsumowywał tę sytuację: We wczesnych latach 60-tych ludzie szli na koncert taneczny by popatrzeć jak inni stoją. Po koncercie wszyscy razem szli na imprezę potańczyć”.
Cynthia Novack Looking at Movement as Culture

Punktem wyjścia do stworzenia spektaklu tanecznego New (Dis)Order była subkultura rockowa i jej rola w przemianach kulturowych. Oczywiście nie możemy i nie chcemy odtwarzać minionych czasów, ale możemy spojrzeć na jej ślady. A jej ślady są wszędzie: na ulicy, na wybiegach, w telewizji, w kulturze wizualnej, w stosunku do ciała, osobistej wolności i prawach do przyjemności. New (Dis)Order zadaje pytania dotyczące obecnego stanu tych śladów. Czy pozostałe po tej kulturze ślady zawierają elementy pierwotnych znaczeń, czy stały się pustym mitem i narzędziem do uwznioślania hedonizmu. Spektakl to pętla energii idąca z muzyki w ciała performerów i stamtąd kontynuująca swoją drogę jako impuls do podejmowania przez performerów kolejnych działań ruchowych. Charakter tych działań przeskakuje pomiędzy spontanicznością a cytatem, intymnością a hedonizmem, wyzwoleniem a destrukcją i zaraża widza nie tylko energią i napięciem, ale też empatią. Dzięki subtelnemu wpleceniu estetyki tanecznej w działania, widz odnosi wrażenie jakby brał udział w imprezie, a nie spektaklu tanecznym. Autopojetyczny system odtwarzania energii i budowania napięcia zawarty w New (Dis)Order, mógłby trwać w nieskończoność. Ale każda impreza musi się kiedyś skończyć, pozostawiając jedynie ślad. New (Dis)Order zostało wybrane do prestiżowej europejskiej sieci Aerowaves. Spektakl został zrealizowany dzięki stypendium Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego (MKiDN).
 
Close menu
Vimeo Facebook RSS