RE//­akumulacja

Wróć do listy spektakliOtwórz menu

RE//­akumulacja

Zamknij
Zamknij
Zamknij
  • Ramona_6
  • Ramona_5
  • Ramona_1
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Wykonanie: Ramona Nagabczyńska
Muzyka: Alexander Zekke
Projekcje wideo: Miguel Nieto
Światła: Jan Cybis
Produkcja: Komuna//Warszawa
Partnerzy: Instytut Muzyki I Tańca (IMiT)
Premiera: 09.06.2012 Komuna//Warszawa
Dalsze prezentacje: Marzec 2013 – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wrzesień 2013 – Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu, Październik 2013 – Klub Żak w Gdańsku, Listopad 2013 – Festiwal Temps D’Image w Klużu, Rumunia, Marzec 2014 – Festiwal KRoki, Małopolski Ogród Sztuk w Krakowie.
Czas trwania: 40 min
RE//akumulacja (wcześniej Akumulacja© Trisha Brown) jest solowym spektaklem tanecznym wyprodukowanym w ramach słynnego cyklu RE//MIX stworzonego przez Komunę//Warszawę w 2010 roku i trwającego do 2013. Do stworzenia RE//MIXów zapraszani byli najwybitniejsi Polscy reżyserzy, choreografowie i artyści wizualni m.in. duet Strzępka i Demirski, Krzysztof Garbaczewski, Akademia Ruchu, Leszek Bzdyl i Kaya Kołodziejczyk. RE//akumulacja to remiks Trishy Brown- amerykańskiej choreografki, pionierki tańca postmodernistycznego.
Choreografka Ramona Nagabczyńska zdecydowała się na remiks dzieła Accumulation jednego ze sztandarowych dzieł Trishy Brown i jednocześnie przełomowych dzieł dla tańca. W tym zaledwie sześciominutowym dziele choreograficznym, znamienne dla Brown swobodne ruchy są dodawane do poprzednich na zasadzie kumulatywnej, zawsze wracając do początku przed dodaniem kolejnego. Zremiksowanie Accumulation wydawało się choreografce szczególnie atrakcyjne, gdyż doprowadza do zdwojenia cytatu- Brown cytuje siebie w swojej choreografii, a Nagabczyńska cytuje Brown w swoim RE//MIXie. Jednak współczesna artystka idzie z tym o krok dalej, znajdując kolejne narzędzia do cytowanie własnych działań scenicznych, przy okazji wnosząc do dyskursu remiksu dyskusję dotyczącą pozycji elektronicznych metod powielania w procesie poznawania dziedzictwa tańca.
Spektakl RE//akumulacja zwraca uwagę na pewne podobieństwo między akumulacją jako ideą artystyczną i akumulacją jako naturalne zjawisko leżące u podstaw przyswajania wiedzy przez ciało tancerza. Tancerz uczy się ruchu, kumulując w ciele unikatowy dla siebie układ cytatów ruchowych. Te cytaty mogą należeć bezpośrednio do jego autora, ale też mogą być jego przetworzoną wersją. Za każdym razem zachodzi jakieś przesunięcie lub nałożenie w której tkwi nowa jakość, czego dowodem jest jakość ruchowa zawarta w ciele Nagabczyńskiej, jak i jakość choreograficzna zawarta w RE//akumulacji.
 
Close menu
Vimeo Facebook RSS