Śmierć. Ćwiczenia i wariacje.

Wróć do listy spektakliOtwórz menu

Śmierć. Ćwiczenia i wariacje.

Zamknij
Zamknij
Zamknij
  • fot. Marta Ankiersztejn-18
  • fot. Marta Ankiersztejn-23
  • fot. Marta Ankiersztejn-50
  • fot. Marta Ankiersztejn-46
Koncept, choreografia, reżyseria: Renata Piotrowska
Wykonanie: Renata Piotrowska / Ula Zerek
Dramaturgia: Bojana Bauer
Światła: Ewa Garniec / Joanna Leśnierowska
Produkcja: Fundacja Burdąg
Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho, STSpot w Jokohamie.
czas trwania: 45 minut
Premiera: 30 października 2014, Instytut Teatralny w Warszawie
Śmierć jest doświadczeniem, które nie może być opowiedziane. Jest granicą, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doświadcza, na zawsze odchodzi.
W swoim nowym spektaklu choreografka i performerka Renata Piotrowska z dystansem i humorem, konfrontuje to doświadczenie z teatrem – zgodnie z myślą Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie społeczeństwo „przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć“.
Piotrowska, usiłując wprost zainscenizować spotkanie ze śmiercią, gromadzi różne scenariusze składające się na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego ostatecznego doświadczenia.
Wychodząc od obserwacji, że współczesne ciało bardziej niż kiedykolwiek neguje własną śmiertelność, a medialnej wszechobecności umierania towarzyszy chęć wymazania śmierci z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektórych historycznych zjawisk i fantazmatów związanych z problematyką śmierci, takich jak średniowieczna ikonografia danse macabre, rytuał, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz za razem kreując spotkanie ze śmiercią, wciągając ją w choreografię jak nieuchwytną partnerkę, Piotrowska bada współczesne rozumienie umierania lub jego brak.
Spektakl powstał w ramach programu „Badanie/produkcja. Rezydencje choreograficzne – taniec w procesie artykulacji“ Fundacji Burdąg dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego. Projekt badawczy dofinansowany ze srodków Instytutu Muzyki i Tanca.

Podziękowania dla Simona Auffret, Anny Gołdanowskiej, Małgorzaty Ignatowskiej i Marii Stokłosy.
 
Close menu
Vimeo Facebook RSS